fbpx
Utile - pomocny, pożyteczny, praktyczny

Niemiecki dla Opiekunki | Lekcja 104: Aktywizowanie Seniorów z początkami demencji (2)

Zobacz lekcję z lektorem:

Słownictwo z lekcji:

die Gedächtnisspiele – gry pamięciowe
Lass uns Gedächtnisspiele spielen! – Pograjmy w gry pamięciowe!
Wollen Sie / willst du Gedächtnisspiele spielen? – Czy chce pan/i / czy chcesz pograć w gry pamięciowe?
das Gedächtnis trainieren – trenować pamięć
einfache Kreuzworträtsel – proste krzyżówki
logische Knobelaufgaben – logiczne łamigłówki
Kurzgeschichten erzählen – opowiadać krótkie historie

Przykładowe ćwiczenia:
Ćwiczenie 1 – kolory

Welche Farbe haben die folgenden Säfte? (Jaki kolor mają następujące soki?)
Karottensaft – (sok marchwiowy)
Tomatensaft – (sok pomidorowy)
Pfirsichsaft – (sok brzoskwiniowy)
Kirschsaft – (sok wiśniowy)
Apfelsaft – (sok jabłkowy)

Ćwiczenie 2 – nazwy podobnych przedmiotów

Wie heißt das Gerät? (jak nazywa się to urządzenie?)
Tutaj wybieramy nazwy urządzeń, które są do siebie podobne – wizualnie lub fonetycznie.
Zeig zwei Kreise von der gleichen Größe auf. – Wskaż dwa koła o takiej samej wielkości.

Ćwiczenie 3 – przyporządkowanie: pojęcia i pojęcia nadrzędne

Ordne die Begriffe den Oberbegriffen zu! – Przyporządkuj pojęcia do pojęć nadrzędnych!
Begriffe (pojęcia): die Rose (róża), der Steinpilz (prawdziwek), die Linde (lipa), die Nelke (goździk), die Kiefer (sosna), die Tulpe (tulipan), der Pfifferling (kurka), die Eiche (dąb), der Fliegenpilz (muchomor)
Oberbegriffe (pojęcia nadrzędne): die Blumen (kwiaty), die Bäume (drzewa), die Pilze (grzyby)

Inne możliwości:
Die Oberbegriffe: Kleidung (ubrania), Möbel (meble), Gebäude (budynki)
Die Begriffe: die Jacke (kurtka), die Hose (spodnie), das Hemd (koszula), der Pullover (sweter), die Socken (skarpetki), der Stuhl (krzesło), der Tisch (stół), der Sessel (fotel), der Schrank (szafa), das Bett (łóżko), das Haus (dom), die Schule (szkoła), das Rathaus (ratusz), die Bank (bank), die Kirche (kościół)

Ćwiczenie 4 – rymowanki 

Was reimt sich auf „Hund”? – Co rymuje się ze słowem „pies”?
Beispiele (przykłady): wund, Grund, Mund, rund, bunt

Ćwiczenie 5 – wspomnienia z młodości

Erinnere dich an die Zeiten, als du 20 warst. Wo hast du damals gewohnt? Was hast du gemacht? Mit wem hast du am meisten Zeit verbracht? Erzähle über diese Zeit in deinem Leben. Erinnerst du dich gerne daran oder würdest du das lieber vergessen?
Przypomnij sobie czasy, gdy miałaś / miałeś 20 lat. Kiedy wtedy mieszkałaś/mieszkałeś? Co robiłaś/robiłeś? Z kim spędzałaś/spędzałeś najwięcej czasu? Opowiedz o tym okresie w swoim życiu. Czy chętnie to wspominasz czy wolałabyś/wolałbyś to zapomnieć?
Welche Bilder sind identisch? – Które obrazki są identyczne?

Pobierz plik *.pdf


Utile współpracuje z portalem niemieckipoludzku.pl

utile - aplikacja dla opiekunek seniorów

Komentarze