O czym przeczytasz w tym artykule?
Życie za granicą zawsze pełne jest niespodzianek. Spotykamy się z inną kulturą, zwyczajami i relacjami międzyludzkimi. W niektórych przypadkach mogą one znacznie różnić się od tych, do których przyzwyczajeni jesteśmy w Polsce. Wyjeżdżając do pracy w Niemczech, również zderzymy się z kulturą, w której niektóre zachowania mogą być dla nas dość zaskakujące. Jak zachowywać się i jakich rzeczy unikać, aby nie popełnić gafy? Oto krótki przewodnik.
1. Nie spóźniaj się na spotkanie.
Niemcy to naród kochający porządek, w którym przestrzeganie zasad i reguł zawsze stoi na pierwszym miejscu. Każdy z nas zna niemieckie przysłowie Ordnung muss sein, które oznacza „porządek musi być”. Faktycznie Niemcy dużą rolę przykładają do zasad życia społecznego, w tym do punktualności. W żadnym wypadku podczas pobytu w Niemczech nie spóźniaj się na umówione spotkanie! W Niemczech w odróżnieniu od Polski, tego typu zachowanie jest bardzo źle postrzegane. Przysłowiowy kwadrans akademicki w Niemczech nie funkcjonuje. Spóźniając się na spotkanie, o ile nie masz bardzo dobrego wytłumaczenia, możesz być postrzegana jako osoba niekompetentna i niepoważna. Najlepiej przyjdź przynajmniej 5 minut wcześniej.
2. Nie zwracaj się na TY do nowo poznanej osoby.
W Niemczech zwraca się szczególną uwagę do form zwrotu do drugiej osoby. Różnica między Polską a Niemcami polega na tym, że znacznie częściej używa się formy Sie (Pan, Pani, Państwo), nawet pomiędzy współpracownikami. Jak przejść na”ty”, aby nie popełnić gafy? W tej kwestii istnieje kilka zasad. Po pierwsze to starsza osoba sugeruje użycie nieformalnej formy do młodszej osoby, w świecie biznesu zawsze jest to osoba zajmująca wyższą pozycję (nie ma znaczenia wiek czy płeć). Zawsze wybieramy tę formę w stosunku do osób, których nie znamy lub dopiero co poznaliśmy. A zatem w sklepie, w bibliotece, na siłowni i w innych miejscach użyteczności publicznej zawsze wybierzemy formę Sie. Jeżeli jest to dla ciebie forma uciążliwa i chciałabyś przejść na bardziej bezpośrednią, zawsze zapytaj, czy jest taka możliwość. W innym przypadku zostaniesz uznana za osobę niewychowaną i nieprzestrzegająca podstawowych zasad etykiety.
3. Jesteś zaproszony w gości przynieś kwiaty.
W Niemczech bardzo często goście, którzy są zaproszeni na przyjęcie czy inną okazję towarzyską, przynoszą ze sobą kwiaty jako forma podziękowania za zaproszenie. Jeżeli otrzymasz zaproszenie, zawsze weź ze sobą bukiet kwiatów. Istotny jest również kolor kwiatów. Pamiętaj, że te czerwone przeznaczone są na romantyczne okazje, a białe zazwyczaj kładzie się na grobach.
4. Nie hałasuj w niedzielę.
Niedziela w Niemczech jest czasem wyjątkowym, pozamykane są wszystkie sklepy (oprócz tych, których funkcjonowanie jest w jakiś sposób uzasadnione). Ten dzień jest przeznaczony przede wszystkim na odpoczynek i spotkania z rodziną. W żadnym wypadku nie należy wykonywać w tym dniu prac, które mogą potencjalnie naruszyć spokój sąsiadów jak na przykład odkurzanie, koszenie trawy. Może się zdarzyć, że sąsiedzi zwrócą ci uwagę, a w ekstremalnych przypadkach mogą również zgłosić to na policję.
4. Życzenia składaj dokładnie w dniu urodzin.
W Niemczech nie ma zwyczaju obchodzenia imienin, za to urodziny są celebrowane.
Charakterystyczną cechą jest to, że urodziny zawsze obchodzone są dokładnie w tym dniu, w jakim wypadają. Nawet jeżeli jest to środek tygodnia. W związku z tym życzenia należy składać dokładnie w dniu urodzin, a nie dzień wcześniej a co gorsza dzień później. Wynika to z tego, że większość Niemców uważa, że przedwczesne składanie życzeń jest złym omenem i przynosi pecha.
5. Zawsze pukaj do drzwi w biurze czy w mieszkaniu.
Niemcy cenią spokój i prywatność i z tego powodu bardzo często w biurach i miejscach pracy zamykają drzwi. Sam fakt, że drzwi są zamknięte, nie oznacza, że danej osobie nie można przeszkadzać. Dobrym zwyczajem jest jednak zawsze pukać przed wejściem do pokoju.
6. Gdy wznosisz toast, nie unikaj wzroku.
Jak doskonale wiesz, w Niemczech najpopularniejszym alkoholem jest piwo. Niemcy uwielbiają się spotykać przy piwie i chętnie wznoszą toasty. W trakcie tego typu toastów musisz przestrzegać dwóch ważnych zasad: stukaj się kieliszkiem z każdą osobą w grupie i koniecznie patrz każdemu w oczy.
7. Dzwoń w odpowiednich godzinach.
Zasadniczo nie jest w dobrym tonie telefonować po 22:00 (chyba, że uprzedziłaś). Podobnie nie ma sensu dzwonić do biura po 17:00 lub po 16:00 (jeżeli to jest piątek). Przy odbieraniu telefonu należy przedstawiać się swoim nazwiskiem.