fbpx
Utile - pomocny, pożyteczny, praktyczny

Dieta seniora w cukrzycy typu 2

Przyczyną powodującą pojawienie się cukrzycy typu 2 związaną ze stylem życia jest nadwaga i otyłość. Dlatego osoby szczególnie narażone na tę przypadłość, na przykład genetycznie, koniecznie dbać muszą o swoją właściwą dietę i odpowiednią dawkę ruchu. Tak samo istotna jest dieta w przypadku osób, które są już obarczone cukrzycą typu 2, szczególnie seniorów. W jaki sposób o nią dbać?

Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej

Pierwszym wyznacznikiem na drodze do ułożenia prawidłowej diety jest skorzystanie z wytycznych Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Bardzo ważne jest, by w razie jakichkolwiek wątpliwości, skontaktować się z lekarzem lub z dietetykiem. W przypadku osób z nadwagą, należy postarać się o delikatne odchudzanie, ale także pod opieką specjalisty. Powinien on ustanowić najlepszą kaloryczność diety, ze szczególnym uwzględnieniem możliwych do spożywania węglowodanów. Piramida jest dostosowana do zapotrzebowania energetycznego osób starszych.
W przypadku cukrzycy typu 2 sprawdza się jedzenie 4-5 razy dziennie, ale niewielkich porcji, dzięki czemu nie dochodzi do gwałtownych spadków cukru mogących mieć bardzo groźne konsekwencje. Większą część każdego dania powinny stanowić warzywa – to właśnie one są świetnym źródłem kalorii. Szczególną uwagę należy zwrócić na pożywne śniadania i drugie śniadania, dające energię na dalszą część dnia.

Co jeść i czego należy unikać?

W przypadku cukrzycy konieczne jest unikanie cukru pod każdą postacią, w tym przede wszystkim słodyczy i napojów gazowanych. Cukier może mieć różne nazwy, takie jak glukoza, syrop kukurydziany, syrop glukozowo-fruktozowy, melasa etc. Dlatego istotne jest sprawdzanie oznaczeń na opakowaniach produktów podawanych osobie starszej – to skarbnica wiedzy o ich prawdziwej zawartości. Tym bardziej, że cukier znajduje się nie tylko w czekoladzie, ale także w keczupie albo parówkach.

Równie ważne jest dbanie o prawidłowy indeks glikemiczny potraw. Im mniejszy, tym lepiej (najlepiej poniżej 55). Takie produkty to przede wszystkim warzywa (brokuł, kapusta, cukinia, papryka, pomidory, sałata, marchewka, szpinak), a także warzywa strączkowe. Można jeść owoce, ale w ilości zdecydowanie mniejszej niż warzywa, raczej jako dodatek, nie podstawa. Dodatkowo zaleca się jedzenie produktów zbożowych z pełnego ziarna, przede wszystkim kasz. Można jeść nabiał, jednak bez dodatku cukru, czyli jogurty naturalne, maślankę, chudy twaróg. Polecane są również orzechy włoskie, laskowe, arachidowe, migdały, siemię lniane, nasiona słonecznika, pestki dyni.

W diecie seniora chorującego na cukrzycę typu 2 zrezygnować powinno się z owoców suszonych, kandyzowanych i w syropie, produktów z białej mąki, na przykład jasnego makaronu, a także żywności gotowej i typu fast food.

Konieczne jest usunięcie z diety starszego podopiecznego soli, szczególnie takiej obecnej w gotowych do spożycia produktach, które są jej bardzo bogatym źródłem.

Ruch

Jeżeli senior porusza się samodzielnie i jest w stanie, warto zaproponować mu dopasowaną do wieku aktywność fizyczną. Wybrać można nawet spacerowanie. To właśnie nieco wysiłku fizycznego połączonego z odpowiednią dietą może przyczynić się do zniwelowania nieprzyjemnych i groźnych objawów cukrzycy typu 2.

 

6 prostych zaleceń dla Opiekunki

  • Pilnuj,  aby senior jadł często 4-5 posiłki dziennie.
  • Serwuj podopiecznemu małe porcje, w każdej powinno być dużo warzyw.
  • Nie dodawaj do potraw cukru, słodyczy, słodkich napojów a także wszelkich produktów zawierających cukier i jego postacie (np. cukier fruktozowo-glukozowy)
  • Komponuj potrawy ze składnikami o niskim indeksie glikemicznym (IG).
  • Unikaj przygotowywania potraw z białej mąki (np. makaron czy chleb).
  • Nie przyprawiaj potraw solą.

utile - aplikacja dla opiekunek seniorów

Komentarze