fbpx
Utile - pomocny, pożyteczny, praktyczny

Co zrobić, gdy podopieczny posądzi Opiekunkę o kradzież?

podopieczny posądzi Opiekunkę o kradzież - zdjęcie 1

Bywają takie chwile, które wystawiają osoby pracujące w opiece na ciężką próbę. Należy do nich sytuacja, gdy podopieczny posądzi Opiekunkę o kradzież. Choć to z pewnością bardzo trudne, po pierwsze zachowaj spokój. W zdecydowanej większości przypadków powodem takiego zachowania seniora jest choroba związana z otępieniem starczym, inaczej zwanym demencją. W tym momencie kilka słów o tej chorobie, gdyż rozumiejąc przyczyny łatwiej będzie Ci przyjąć odpowiednią postawę i uspokoić zamiast zaognić sytuację.

Demencja podopiecznego

Demencja charakteryzuje się obniżeniem sprawności umysłowej i poznawczej. Sam termin pochodzi od języka łacińskiego: dementia i w dosłownym tłumaczeniu oznacza bez rozumu. W praktyce dochodzi do pojawienia się u seniora braków w kilku obszarach funkcjonowania: w zapamiętywaniu, w zdolności do skupienia uwagi i podejmowania decyzji, wreszcie do komunikowania się z otoczeniem. Zaburzenia otępienne są schorzeniami postępującymi i wyniszczającymi, związanymi z wiekiem.

podopieczny posądzi Opiekunkę o kradzież - zdjęcie 2

Co zrobić, gdy podopieczny posądzi Opiekunkę o kradzież?

1. Przede wszystkim zachowaj spokój i nie bierz zarzutów do siebie.

Bez względu na to, jak niesprawiedliwe i ciężkie mogą być dla ciebie oskarżenia, staraj się zachować zimną krew i ze spokojem przyjrzyj się całej sytuacji. Nie przyjmuj słów podopiecznego jako wymierzonych w Ciebie. Posądzenie o kradzież nie wynika z jego złej woli. W większości przypadków jest to skutek postępującej choroby, która niesie spustoszenie w mózgu seniora. W praktyce najczęściej sam chory chowa w jakimś miejscu pieniądze, bądź określony przedmiot, a następnie o tym zapomina.

2. Porozmawiaj z podopiecznym.

W pewnych przypadkach sytuację może rozwiązać rzeczowa rozmowa z podopiecznym. Przy osobie z demencją możesz zastosować kilka taktyk.

  • Możesz podjąć próbę wytłumaczenia podopiecznemu sytuacji, zapewnienia go, że nie ma podstaw do posądzenia cię o kradzież i zapytać, co skłoniło go do stawiania takich oskarżeń.
  • Rozwiązaniem jest też także wspólne szukanie „skradzionych” przedmiotów. Być może odnalezienie zaginionego pierścionka czy pieniędzy rozwiąże problem.
  • Zmiana tematu i odwrócenie uwagi. Skuteczną metodą może być odwrócenie uwagi i skupienie się na innym temacie lub aktywności również ważnym dla seniora. Jest bardzo prawdopodobne, że senior po pewnym czasie zapomni o kradzieży i problem zostanie naturalnie rozwiązany.

Trzeba mieć świadomość, że nie zawsze tego typu rozmowy będą skuteczne. Wiele zależy od samego stanu zdrowia podopiecznego. Przy zaawansowanej demencji senior może być odporny na racjonalne argumenty, trochę jak małe dziecko, którego mózg nie przyjmuje racjonalnego wytłumaczenia.

4. Skontaktuj się z lekarzem lub pielęgniarką.

Warto również skontaktować się z lekarzem chorego. Być może on doradzi sposoby radzenia sobie w takich sytuacjach i łagodzenia bezpodstawnych oskarżeń. Część problemów wynikających z choroby podopiecznego może zostać rozwiązana np. przez zmianę lub modyfikację leków.

5. Porozmawiaj z rodziną podopiecznego.

Jeśli masz dobre relacje z rodziną seniora, staraj się z nimi porozmawiać. Powiedz, że jesteś bardzo poruszona tą sytuacją i chcesz pomóc, jednak jesteś bezradna wobec oskarżeń. Może się okazać, że bliscy zdają sobie sprawę z choroby podopiecznego, pojawiających się od czasu do czasu oskarżeń i np. wiedzą, gdzie znajduje się zguba. To jest ten moment, gdy pomoc rodziny może być nieodzowna.

Dobrym pomysłem jest rozmowa z rodziną przedyskutowanie stanu zdrowia podopiecznego, a także znalezienie rozwiązań do minimalizowania takich zachowań i wspólne ustalenie procedur określających, co robić w tego typu sytuacjach.

6. Zapewnij o swoi profesjonalizmie.

Tego typu oskarżenia, nawet jeżeli są całkowicie bezpodstawne, mogą nadszarpnąć zaufanie i wpłynąć na postrzeganie twojej osoby u poszczególnych członków rodziny. Z tego względu bardzo ważna jest szczera rozmowa z bliskimi, w której utwierdzisz ich w przeświadczeniu,  że zapewniasz bezpieczną i odpowiedzialną opiekę.

 


Chcesz być na bieżąco? Dołącz do naszej społeczności na Facebooku!

utile - aplikacja dla opiekunek seniorów

Podobne
Komentarze