fbpx
Utile - pomocny, pożyteczny, praktyczny

Co zrobić, gdy agencja nie zapłaciła Opiekunce?

ile pieniędzy zabrać ze sobą na sztelę - zdjęcie 1

Praca w opiece do łatwych z pewnością nie należy. Tym bardziej może martwić sytuacja, w której agencja nie zapłaciła wynagrodzenia. W takim przypadku warto wiedzieć, jakie przysługują Ci prawa, niezależnie od tego czy pracujesz w ramach umowy zlecenie czy umowy o pracę. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę i jak bronić się przed nieuczciwą agencją, która niejednokrotnie w takiej sytuacji chwyta się różnych sposobów, by opóźnić wypłatę wynagrodzenia.

Zobacz też: Sztela pułapka – jak zrezygnować ze zlecenia?

Co zrobić, gdy agencja nie zapłaciła wynagrodzenia Opiekunce?

Zacznijmy od tego, że obowiązkiem pracodawcy jest comiesięczna wypłata wynagrodzenia. Koniec, kropka. Zasada ta obowiązuje bezwzględnie w przypadku umów o pracę. Co prawda w opiece dominuje umowa zlecenie, jednak w praktyce Agencje Pracy najczęściej określają wypłatę również w cyklu miesięcznym. Ważne jest więc to, jakie zapisy obowiązują w umowie pomiędzy Tobą, a Agencją Pracy. Najczęściej pracodawca zobowiązuje się wypłacić pieniądze nie później niż do 10 dnia następnego miesiąca kalendarzowego (data wynika z przepisów regulujących termin wypłaty przy umowie o pracę). Co zrobić, gdy mimo zapisów w umowie mija 10-ty a pieniądze nie trafiają na Twoje konto? Większość z nas w takiej sytuacji czuje niezadowolenie, a niektórzy próbują sobie wytłumaczyć zaistniałą sytuację tym, że być może wina leży po stronie banków, albo może ktoś popełnił błąd w księgowości i trzeba go teraz poprawić.

agencja nie zapłaciła - zdjęcie 3

W praktyce banki realizują przelewy kilka razy w ciągu dnia. Agencje Pracy doskonale o tym wiedzą i jeśli rzetelnie wywiązują się ze swoich zobowiązań, przelew wynagrodzenia powinien być regulowany w bezpiecznym terminie. Pamiętajmy również, że jeśli posiadamy konto w tym samym banku co pracodawca, to pieniądze powinny znaleźć się na naszym koncie w zasadzie od razu! Dlatego w chwili podpisywania umowy z Agencją Pracy warto dopytać z jakiego banku następują przelewy i jaka jest praktyka firmy w kwestii terminów, w których realizuje przelewy.

Przyjmijmy, że przelew jest realizowany z innego banku i minął wspomniany termin 10-tego. Zapewne, skontaktujesz się z Twoim koordynatorem, bądź osobą z działu księgowości, by wyjaśnić powody opóźnienia. Jeśli usłyszysz po drugiej stronie, że przelew już wyszedł, poproś o potwierdzenie przelewu. Powinnaś go otrzymać niemal niezwłocznie na swoją skrzynkę mailową. To najprostszy sposób na sprawdzenie czy pracownik Agencji po prostu nie wprowadza cię w błąd albo mówiąc łagodnie opowiada Ci bajki.

agencja nie zapłaciła - zdjęcie 4

Problemy agencji to nie Twoje problemy. Kasa Ci się należy.

Niestety czasem pracownicy agencji próbują Cię uspokoić i zyskać na czasie. Niekiedy próbują zagrać na Twoich emocjach i opowiadają jaki trudny czas nastał, że sami nie otrzymali wynagrodzenia. Co bardziej sprytni opowiadają o swoich problemach rodzinnych, o problemach z szefem, i wielu wielu innych problemach.
Po pierwsze, to bardzo nieładne i nieetyczne zachowanie. Po drugie, to nie jest Twój problem i nie powinien być. Gdybyś miała wysłuchiwać takich wymówek albo wejść w rolę konsultanta, bądź terapeuty to z pewnością powinnaś wystąpić o grubą podwyżkę. Rozdzielamy więc bajki i wymówki od faktów. A faktem jest, że pieniądze Ci się należą na podstawie zawartej umowy i wykonanej pracy.

 

Pracodawca nie wypłaca na czas, bądź wypłaca tylko część pensji.

W tym momencie powinna Ci się zapalić czerwona lampka. Jeśli masz dowody, że pracodawca świadomie nie wywiązuje się z zobowiązania wobec Ciebie, możesz złożyć pisemną skargę w Państwowej Inspekcji Pracy. Adresy i telefony inspektoratów wojewódzkich i terenowych Państwowej Inspekcji Pracy znajdziesz na stronie www.pip.gov.pl.

Tych działań z pewnością wolałabyś uniknąć. Jednak jeśli nie widzisz innego wyjścia, kolejnym krokiem powinno być wysłanie listem poleconym (za potwierdzeniem odbioru) wezwania do zapłaty. W wezwaniu podaj termin, w którym spodziewasz się od dłużnika spłaty zobowiązania. Zaznacz, że w przypadku, gdyby go nie dotrzymał, skierujesz sprawę do sądu. Jeśli mimo wysłania takiego wezwania pieniędzy nie otrzymasz, złóż w sądzie (właściwym dla twojego miejsca zamieszkania) pozew o wydanie nakazu zapłaty.

3 kroki, by odzyskać Twoje pieniądze

  1. Pisemna skarga w Państwowej Inspekcji Pracy
  2. Wezwanie do zapłaty wysłane do dłużnika listem poleconym za potwierdzeniem odbioru
  3. Pozew o wydanie nakazu zapłaty złożony w sądzie właściwym dla Twojego miejsca zamieszkania

Chcesz być na bieżąco? Dołącz do naszej społeczności na Facebooku!

utile - aplikacja dla opiekunek seniorów

Komentarze